onsdag den 2. oktober 2013

Jeg skulle jo bare betale regningen...

I forbindelse med at vi har fået fællesøkonomi er blevet rigtig voksne, paragtige og sat, har min kæreste skiftet bank fra Danske Bank til Jyske Bank.
Danske Bank har så som et sidste krampagtigt forsøg på at yde en service, afmeldt alle hans PBS uden at give besked videre til hverken os, eller den nye bank.
Det har betydet at vi uden at vide det ikke har fået betalt vores regninger for september til tiden.

Da vi opdagede det, var det fordi vi ikke kunne se huslejebetalingen. Det blev vi naturligvis stærkt bekymrede over og jeg kontaktede Jyske Bank som forsøgte at få tingene ordnede med Danske Bank. Danske Bank var stærkt usamarbejdsvillige, de vidste ikke noget om noget - og da slet ikke om vores PBS. De kunne ikke se hvor de var blevet af, hvilke aftaler de havde afmeldt.. eller hvor problemet i øvrigt var, for vi var jo ikke kunder hos dem.... TAK DANSKE BANK!!!

Så begyndte opgaven med at ringe til de folk vi skyldte penge.

Med de almene handelsdrivende gik alt som smurt, jeg fik bare regningerne lidt senere og udsat betalingsdatoen.
Da jeg ringede til DAB blev det dog lidt besværligt. De ville ikke sende regningen, da de alligevel sendte rykkere om et par dage... jamen okay så.. det kan jo ikke være så slemt..

4 dage efter fik vi et girokort og et brev. Et brev som orienterede os om, at vi ville blive opkrævet et rykkergebyr på 270 kr...

PBS fungerer sådan, at det ikke altid kan nå at komme med når man tilmelder det i indeværende mdr. Så selvom vi tilmeldte huslejen til PBS kunne vi ikke være sikre på at den gik igennem for oktober.
Så endnu en gang måtte jeg ringe til DAB.

Samtalen forløb som følger:

Mig: Det er Mette, jeg har nogle spørgsmål ang. min regning
Dame: Hvad er dit lejenr
Mig: *oplyser en række tal*
Dame: Hvor bor i henne?
Mig *oplyser boligforeningens navn*
Dame - nu irriteret: JA.. så skal der jo 2 nuller foran lejenummeret, ellers kan jeg jo ikke slå det op, vel?
Mig: Øh.. det vidste jeg ikke
Dame: Nå.. men så er du *navn på min kærestes ekskone*
Mig: Ehm nej.. det er jeg ikke..
Dame: *navn på ekskone* - jeg skal bruge dit cpr nummer
Mig: Jeg hedder Mette, ikke *navn på ekskone* og hvad skal du med cpr nummeret når du ved hvor vi bor? Vi skal bare have tilsendt regningen for oktober???!
Dame: Så må din kæreste jo få orden på sine ting... *ekskone* står på lejekontrakten.
Mig: Nå, men det er længe siden hun har boet der. Og jeg vil bare gerne have regningen for oktober, og undgå et rykkergebyr på 300 kr.
Dame - sur: Vi har ikke rykkergebyrer på 300 kr. det er 270 kr.
Mig:Jo.. men så 270 kr. vi vil bare gerne undgå at skulle betale det igen, for det var lidt irriterende og lidt meget. Også når årsagen var Danske Banks rod i sagerner - OG jeg havde ringet ind for at få en regning
Dame: I har ikke betalt
Mig: Det forstår jeg ikke
Dame: Jeg kan ikke se jeres betaling for september
Mig: Det synes jeg er sært, for vi har betalt girokortet
Dame: Ja, men i har ikke betalt gebyret
Mig: Hva'ba?
Dame: Ja, det skal jo betales, det slipper i altså ikke for
Mig: Nå.. men det troede jeg jo vi havde betalt
Dame: Det har i ikke
Mig: Det forstår jeg ikke
Dame: Det slipper i ikke for
Mig:????
Dame: Det ryger på næste regning
Mig: Nå.. men skal vi så betale 600 kr i gebyr for at få regningen?
Dame? Det er 270 kr
Mig: Ja.. men to gange?
Dame: I har ikke betalt..
Mig: Skal jeg betale to gange? For at få regningen for oktober? Er der så gebyr igen
Dame: Nej, det er gebyret for september. Du må læse din post ordentligt, det kommer først på oktoberregningen
Mig: Hvordan får jeg så den regning? Og er der rykkergebyr for at i sender den?
Dame: Nej, den kan jeg jo sende til din kæreste
Mig: Okay? Vil du så gøre det?
Dame: Ja, jeg kan jo ikke sende den til dig, for *navn på ekskone* står på lejekontrakten og det har din kæreste pligt til at få orden på
Mig - nu ret træt: Hvordan gør vi så det?
Dame: Ja, det er jo hans ansvar
Mig: Ja.. men nu siger jeg han gerne vil løse det.. hvad gør vi?
Dame: Han skal jo sende en fraflyttererklæring - og den skal hun skrive under på
Mig: Okay.. hvor får jeg sådan en, og hvad gør vi hvis hun ikke vil skrive under? Hun bor ret langt væk og der er en årsag til at de er skilt?
Dame: Det er det i skal. Og hvis du vil bo i lejligheden så skal du også udfylde en tilflyttererklæring...
Mig - meget træt: Okay.. sender du det så til os sammen med regningen?
Dame: Ja, jeg sender det til HAM
Mig:... okay.. så til ham...

Det viser sig ved samtale med kæresten, at da ekskonen og han blev skildt - så indsendte de dokumentation herfor til DAB, fik det skrevet i aftalen med statsamtet og flyttede folkeregisteradressen for ekskonen... det er åbenbart ikke nok til at DAB ændrer lejekontrakten.. suk..
Ekskonen har underskrevet og alt er send afsted.. men tænk at det skal være så svært at betale en regning

Tak til Danske Bank.. og tak til DAB... i har virkelig styr på servicen..

1 kommentar: